اغاني شعبيه قديمه مكتوبه مصرية للافراح

اغانى شعبية قديمة مكتوبة مصرية للافراح

 

و رحمة الله و بركاتة ازيكو ياحلوين ياقمامير عاملين ايه


جابتلكو شوية اغانى مية مية علشان تبقى تخلى و حدها قربتك تغنيلك الاغانى دي


ماشى اي خدعه


بس امانة اللى تخش


تدعيلى ان ربنا يعجل جوازى على خير انا و محمد و يعجل فرحى قريب عاجلا و ليس اجلا


انشاء الله باذن الله


امين يارب العالمين


اسبكو مع الاغانى باقة

الفرح الشعبى و الفرح الريفى و جهان لعملة و احدة .. هذة العملة هى (الفرحة الحقيقية ) سواء للعروسين او الاهل، و الفرحة هنا لا تقتصر على يوم او ليلة و احدة او فترة زمنية محددة كما هو الحال فافراح المدينة فالقاعات و النوادى و الفنادق.
فمراسم الاحتفال فالافراح الشعبية و الريفية تمتد لاربعة ايام او اكثر من ذلك، و لكل يوم من هذة الايام طقوسة و اغنياتة الخاصة النابعة من تراثنا الشعبى المصري.
التنجيد و الاثاث
يبدا الفرح ب (ليلة التنجيد) حيث يجتمع اهل العروسين للاعلان عن بداية الافراح و اقتراب موعد الزفاف و هنا نسمع اغانى خاصة بهذة المناسبة فنسمع مثلا ما تعلى باب الاوضة يا و اد يا بنا… و على باب المندرة يا و اد يا بنا… و على باب القاعة يا و اد يا بنا…
ثم تاتى ليلة (نقل الاثاث) من بيت =العروسة الى عش الزوجية ، فتنطلق الزغاريد و الاغانى من فوق السيارات التي تحمل الاثاث و يبدا الجميع فالغناء من حول السيارات فنسمع :
افرحى يادى الاوضة .. جياكى عروسة موضة …
افرحى يادى المندرة .. جياكى عروسة سكرة …
افرحى يادى القاعة .. جياكى عروسة الساعة …
وما ان يقتربوا من البيت الذي سيجمع العروسين حتي نسمع :
رشوا الشارع ميه.. عروسة الغالى جاية .
رشوا الشارع كاكولا.. عروسة الغالى منقولة .
ايوة يا حارة ضالمة .. اجنا اللي نورنا
ايوة يا حارة هس هس .. احنا اللي عمالنلكم حس
ليلة الحنة
ثم ياتى بعد هذا مظاهر الاحتفال بالحنة او(ليلة الحنة ) و التي تكون غالبا فبيت العروسة فنجد العروسة تجلس و سط صديقاتها و تتولي احدي السيدات رسم الحناء على يديها، و يبدا اهلها و اقاربها فالغناء على دق الطبلة فنسمع
مدى ايدك يا عروسه.. مدى ايدك للحنة …
مدى ايدك يا عروسه.. مدى ايدك و تحني…
وايضا تتغني السيدات طلبا للعريس
بس الولة يجي.. بس الولة يجي…
يجى عالمحطه.. و ادبحلوا بطة …
يجي عند دارنا .. و ادبحلة حمامنا ، و اشاورلة يجى
يجى عالتسريحة .. و احطلوا ريحه…
واسكاتا للاب تغنى السيدات
يحيا ابوها يحيا.. يحيا ابوها يا جدعان…
يحيا ابوها و شنبه.. اللى ما حدش غلبه…
وبالتاكيد ما لناش الحق نسال اللى ابوها حالق شنبة يعمل ايه.
اما فمنزل العريس فالامر لا يختلف كثيرا فنجد فية (حفلة و داع العزوبية ) و هنا نجد اصدقاء العريس يغنون له فيقول احدهم
حلال عليك ست الحلوين.. عرفت يا عريسنا تنقي…
رشوا الملح يا ناس م العين.. و رقصونى دة انا من حقي…
الليلة ليلة هنا و سرور.. و كوبيات فصوانى بدور…
ومالناش دعوة باة الكوبيات دى بها ايه
ادحرج و اجرى يا رمان
ونصل الى ليلة الفرح الكبري .. ليلة الزفاف او ( ليلة الدخلة ) .. فالانوار ملعقة فبيت العروسين .. اصدقاء العروسة يحيطون فيها فاحدي غرف البيت حيث تجلس بين يدى ” الكوافيرة ” فتنطلق اغنية
ما تزوقينى يا ما ما.. قوام يا ما ما…
دة عريسى هايخدني.. بالسلامة يا ما ما…
ومتعرفش بصراحة هى مستعجلة على ايه، اكنها مخطوبة للسيد نجل…. و لا بلاش
اما بيت =العريس فتري نفس المشهد , فاصدقاؤة يحيطون بة و هو يرتدى ملابس الفرح و هنا نسمع
يا اولاد بلدنا يوم الخميس..
ها كتب كتابى و ابقى عريس..
الدعوة عامة و ها تبقى لمة ..
وها يبقى لية فالبيت و نيس… يا اولاد بلدنا.
اما فالليل تنطلق الزفة و تبدا بزغاريد متتالية بعدها يبدا الغناء من الجميع، فقد و صلت الفرحة ذروتها، فعلى نغمات الفرق الموسيقية نسمع :
وهنبدا الليلة .. اه.. اة ..
دة عريسنا الزين كحيل العين و عروستة روعة و رائعة حنقول يا ليل، و نقول ياعين.. حصوة فعينك ياللي ياللي ما تصلي ، ما تصلي علي النبي بعدها يبدءون في
صلي.. صلي.. على النبى صلي
واللى ما يصلى ابوة ارملي.. صلي
وكذلك
ادحرج و اجرى يا رمان.. و تعالى على حجرى يا رمان..
دانا حجرى حنين يارمان.. يخدك و يميل يا رمان..
ونسمع كذلك اشهر الاغانى الشعبية
دقوا المزاهر يلا.. ياهل المنزل تعالوا
جمع و وفق و الله.. و صدقوا اللى قالوا
عين الحسود بها عود يا حلاوة ..
عريس قمر و عروستة نقاوة ..
واحنا الليلة دي كدنا الاعادي.
وعند توصيل العروسين تزف العروسة ب
طالعة السلالم يا مشا الله عليها..
ست العرايس و العريس فايديها.
المنافسة مشتعلة
اما الطريف اننا نسمع اغانى كثيرة تعبر عن المنافسة بين اهل العريس اهل العروسة فلكل جانب اغنياته.
فاهل العريس ينشدون
خدناها ..خدناها ..
طلبناها م الصيف الماضي.. و ابوها ما كنش راضي..
وعلشنها بعنا الاراضي.. الروعة اللى كسبناها..
خدناها بالملايين.. و هما ما كنوش راضيين..
علشنها بعنا الفدادين.. الروعة اللى كسبناها.
اما اهل العروسة يغنون
اوعيلوا يابت اوعيلوا.. الضابط يبقى زميله…
اوعالها يا و اد اوعالها.. دة العمدة يبقى خالها…
وتستمر هذة الاغانى و سط فرحة الاهل و الاحباب حتي تنتهى الزفة و معها تنتهى الاغنيات فهذة الليلة لتبدا فمكان احدث اعلانا عن ميلاد فرحة حديثة فمنزل جديد .
ودلوقتي علشان تبقو مستعدين للفرح اتفضلو شوية الاغاني دول
امسك يالا حرامي – حلق يالا حرامي ما لك يا بت انتي و هية علي الشباب رايحة و جاية ما فيش جواز النوبة دية و امسك يالا ( حرامي – حرامي ) ما لكم كدة يا فتيات هايمين علي الشباب رايحين جايين ما فيش جواز و اغسلو مواعين و امسك يالا ( حرامي – حرامي ) شوف الشباب التعبانة بتحب البت المليانة و راحت عليكي يا نشفانة و امسك يالا ( حرامي – حرامي )شوف الشباب الفقرية بتحب البت الغجرية و راحت عليكي يا بلطية و امسك يالا ( حرامي – حرامي ) شوف البنات التعبانة بتحب الواد ابو لبانة و راحت علينا يا رجالة و امسك يالا ( حرامي – حرامي ) يا سلام يا سلام علي المحبة و الغرام ففتيات تسعد تريح و فتيات تودي اللومان هجبهالكو علي بلاطة البنات خلوها بطاطة اللي امها رايحة الخياطة و هي مواعدة عشر جدعان هجبهالكو علي طبلية البنات خلوها ملوخية اللي امها رايحة الكلية و هي مواعدة ابن الجيران اول يوم انا رايحة النادي تاني يوم انا رايحة النادي البنات ذي الزبادي تاكلها و تصبح جعان يا ليالي ياليالي يا ليالي ياليالي الفرح تعالي و قفنا النمل طابور ( يا ليالي ) ركبنا الفيل حانطور ( يا ليالي ) اكلنا الفرخة جاتوة ( يا ليالي ) لابسنا المعزة ما يوة ما ما نجوي صباح الخير( يا ليالي ) ما ما نجوي مساء الخير ( يا ليالي ) ما ما نجوي فكر ثواني ما ما نجوي تكسب صواني انا شايف طبلة و زار ( يا ليالي ) و شباب بتولع نار ( يا ليالي ) دة الحزن فسطرين و الباقي كلة هزاركتاب حياتي يا عين ( يا ليالي ) ما شفت زية كتاب ( يا ليالي ) الحزن فسطرين و الباقي كلة حنان انا شايف زينة و نور ( يا ليالي ) و عريس ( و شباب ) حلو و امور ( يا ليالي ) دة الحزن فسطرين و الباقي كلة زهور ادلع يا عريس يا ابو لاسة نايلون ادلع يا عريس و عروستك نايلون الواد احمد دة حماتة حباة ( لاي لاي ) من صغرة راحة جاية و راة و بتديلي علي قفاة ابو لاسة لاسة نايلون الواد احمد دة حلو و زين( لاي لاي ) احترت اجبلة انا طعام منين تدة داهية فطقة ياكل حمارين ابو لاسة لاسة نايلون الواد احمد ركب الحنطور( لاي لاي ) و زمايلة و اقفين له طابور بيقولولة يا ابو بربور ابو لاسة لاسة نايلون الواد احمد دة كلة شباب( لاي لاي ) و مراتة و اقفالة علي الباب و اقفة و مسكالة القبقاب ابو لاسة لاسة نايلون ليلا ليل لايل لا يلا – لا لايل لايلا ليلي ليلا و دخلت زراعة برجليا و دخلت و لا سمو عليا و خرجت منها بعد سنين لابس سديري و جلابية و دخلت بطري برجليا و دخلت و لا سمو عليا و خرجت منها بعد سنين باربع رجول و ليا و دخلت طب برجليا دخلت و لا سمو عليا و خرجت منها بعد سنين فشلت فاول عملية و دخلت حقوق برجليا و دخلت ة لا سمو عليا و خرجت منها بعد سنين خسران اول قضية و دخلت جيولوجيا برجليا و دخلت و لا سمو عليا و خرجت منها بعد سنين ما سك حجارة بايديا
المقال دة و الله يا جماعة انا اللي كتابتة لما فية من الاهمية علشان اوقات كتييير يمكن الدي جي يقطع تقوم انت تشتغل بس اوعي يصبح صوتك و حش و تودينا فداهية الف مبروك لكل اللي هايتجوز و عقبالي يا رب و سمعونا بقي احلي ردود
  • اغاني شعبيه قديمه مكتوبه
  • اغانى افراح شعبيه قديمه مكتوبه
  • اغانى افراح بلدى مكتوبه
  • اغانى افراح مصرية قديمة مكتوبه
  • أغاني فلاحية قديمة مكتوبة
  • اغانى افراح قديمة مكتوبة
  • كلمات اغانى افراح بلدى
  • أغاني أفراح بلدي قديمة مكتوبة
  • أغاني فلاحية قديمة
  • اغانى افراح بلدي قديمة مكتوبة


اغاني شعبيه قديمه مكتوبه مصرية للافراح